Capătă obiceiuri sănătoase și scapă de cele rele

Zilnic facem multe lucruri pe care nici măcar nu le conștientizăm deoarece acestea au intrat cumva în obișnuință. Obiceiurile în contextul acestui articol nu se referă la acele datini din strămoși, ci la capacitatea creierului uman de a-și optimiza activitatea pentru a face unele lucruri mult mai rapid fără a fi nevoie de a lua decizii la nivelul conștientului.

Obiceiurile pot fi bune sau rele, iar oamenii de succes încearcă permanent să își întrețină obiceiurile bune și să le diminueze pe cele rele. Așadar, obiceiurile pot fi schimbate, iar crearea obiceiurilor sănătoase în detrimentul celor rele vine de fiecare dată cu o schimbare în bine în modul de viață.

Motivație sau puterea voinței?

Mulți spun că pentru a începe ceva ai nevoie de motivația necesară însă obiceiurile țin mai mult de puterea voinței. Asta deoarece motivația e asociată cu lucrurile care îți plac și-ți produc entuziasm însă deseori obiceiurile sănătoase încep cu lucruri care, pentru organismul tău, nu sunt pe plac la început.

Să luăm ca exemplu trezitul de dimineață. Multiple studii arată că trezitul dis-de-dimineață este extrem de benefic pentru un mod de viață sănătos, însă pentru majoritatea dintre noi somnul de dimineața este atât de dulce încât dăm “snooze” la alarmă de vreo 5 ori înainte de a ne trezi cu adevărat. Dacă vrem să creăm un obicei de a ne trezi mai devreme, avem nevoie de o voință puternică căci motivația pentru un astfel de demers e mai greu de găsit.

Cum îți creezi obiceiuri sănătoase?

Crearea unui obicei sănătos poate fi pentru unii un proces anevoios, dar merită pe deplin efortul. Ca să poți duce până la capăt un astfel de obiectiv, ține cont de următoarele recomandări:

  • Identifică un obicei sănătos pe care vrei să îl însușești și concentrează-te asupra lui.
  • Stabilește un declanșator pentru obiceiul pe care vrei să îl implementezi. Dacă îți propui, de exemplu, să citești câte 30 de minute în fiecare zi, fă acest lucru când te urci în pat înainte de culcare.
  • Începe cu pași mici. Dacă vrei să alergi de 3 ori pe săptămână, nu trebuie să faci câte 10km la fiecare alergare. E suficient să începi cu câte un kilometru, sau chiar cu câteva sute de metri. Dacă acum te trezești la ora 7.30 și ai vrea să te trezești la ora 6.00, nu o fă brusc. Trezește-te în fiecare săptămână mai devreme cu 10-15 minute față de săptămâna anterioară.
  • Bifează într-un calendar fiecare zi în care ai reușit să implementezi noul obicei. Acest lucru îți va crea starea de împlinire, reprezentând totodată și o recompensă pentru efortul tău.
  • Spune-le tuturor care este obiceiul la care lucrezi. Acest lucru te va responsabiliza și îți va da motivele necesare ca să implementezi cu succes o astfel de schimbare.

Eu am început să aplic pentru prima dată aceste recomandări acum câțiva ani când m-am decis că nu mai vreau să beau cafeaua cu zahăr. Aveam la birou un aparat de cafea în care puteai să selectezi nivelul de zahăr (setat implicit la 3 liniuțe). De fiecare dată când făceam o cafea, setam nivelul de zahăr la patru sau cinci liniuțe. Așa îmi plăcea gustul și dacă cumva uitam setarea implicită la trei liniuțe, mi se părea cafeaua prea amară.

În prima săptămână mi-am propus să beau doar cafea făcută la setarea implicită (3 liniuțe). Primele zile au fost un chin. Mă forțam să înghit fiecare gură de cafea. Spre finalul săptămânii gustul mi se părea absolut normal. În următoarele săptămâni am scos câte o liniuță din setarea nivelului de zahăr. În fiecare săptămână a fost la fel: primele zile mă chinuiam, iar spre finalul săptămânii eram deja obișnuit cu gustul cafelei. Așa am ajuns în aproximativ o lună să beau cafeaua fără zahăr și să-mi placă gustul așa.

Ce facem cu obiceiurile rele?

Atât obiceiurile bune cât și cele rele au aceiași structură: declanșator, rutină, recompensă. De aceea, cea mai eficientă metodă de a scăpa de obiceiurile rele este să le înlocuiești cu obiceiuri sănătoase.

De exemplu, dacă ești fumător, există un factor care declanșează dorința de a fuma o țigară, rutina care constă în fumatul propriu-zis și recompensa care constă în starea pe care o ai după ce ai fumat țigara. Dacă vrei să înlocuiești acest obicei cu obiceiul sănătos de a bea multă apă în timpul zilei, de fiecare dată când se declanșează dorința de a fuma o țigară, bea un pahar mare cu apă. Astfel înlocuiești rutina fumatului cu o rutină sănătoasă și obișnuiești organismul tău cu acest nou obicei.

Studiile arată că un obicei se instaureză în medie în 30 de zile. Primele 10 zile sunt cele mai grele și sunt cele în care riscul de a abandona este cel mai mare. Ai nevoie de o voință puternică însă odată ce un obicei sănătos se instaurează în viața ta, vei simți din plin beneficiile sale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *