Povestiri din cloud: Cum a fost zborul cu balonul

În weekend am zburat cu balonul cu aer cald şi a fost una dintre cele mai frumoase experienţe din viaţa mea. Am simţit pe pielea mea legile fizicii, admirând peisajele pitoreşti din împrejurimile Bucureştiului. Despre cum a fost, explic detaliat mai jos.

Principiile de funcţionare

Principiile de funcţionare a balonului cu aer cald sunt principii ştiinţifice simple. Deoarece aerul cald este mai uşor decât aerul rece, acesta se ridică atunci când în jurul său este aer rece. Respectând acest principiu, un arzător propulsează aer cald în interiorul balonului, iar acesta ridică greutatea sa şi a nacelei. “Nacela” este coşuleţul de sub balon în care se află pasagerii, arzătorul şi combustibilul necesar pentru arzător. Volumul balonului este atent selectat în funcţie de greutatea pe care acesta trebuie să o ridice, de aceea ţi se solicită greutatea ta şi a celorlalţi pasageri înainte de a pregăti zborul.

Dacă pentru a înălţa balonul e nevoie să îl umpli cu aer cald, atunci pentru a-i reduce din altitudine trebuie să răceşti aerul din interiorul balonului. Acest lucru se face prin nişte fante speciale care lasă aerul cald să iasă. În aşa fel poţi controla dacă vrei ca balonul să urce sau să coboare.

Direcţia în care vrei să zbori este cu totul altceva şi este mult mai greu de controlat. Direcţia este dictată de curenţii de aer de la diverse altitudini, iar aceste date nu le ai disponibile în prealabil şi trebuie să le testezi în timpul zborului. Ca să determini în ce direcţie se îndreaptă balonul, poţi urmări umbra sa la sol. Dacă e direcţia de care ai nevoie, atunci păstrezi altitudinea. Dacă direcţia e greşită atunci schimbi altitudinea până prinzi un curent de aer care bate în direcţia de care ai nevoie.

Având în vedere aceste principii, trebuie să fii împăcat cu ideea că aterizarea se va realiza într-un loc diferit faţă de cel al decolării, loc pe care nici pasagerii şi nici pilotul nu îl cunosc în prealabil. Deobicei aterizezi undeva pe un câmp unde o echipă de la sol vine pentru a recupera balonul şi pasagerii.

Siguranţa

Zborul cu balonul este, din punct de vedere statistic, unul dintre cele mai sigure zboruri aeriene. Aceasta se datorează principiilor sale simple de funcţionare. Un alt element important în siguranţa zborului cu balonul este experienţa pilotului. Acesta trebuie să evite liniile de înaltă tensiune, structurile mari precum blocurile sau turnurile înalte şi zonele care nu ar permite o aterizare (ex. întinderile mari de apă, stânci, etc.).

Pregătirea de zbor

Pentru că a venit vara şi temperaturile din timpul zilei sunt foarte mari, e recomandat să faci zborul cu balonul dimineaţa devreme sau seara când se mai răceşte un pic afară. Din acest motiv, noi am stabilit întâlnirea cu pilotul pentru sâmbătă ora 6.00 dimineaţa, undeva lângă localitatea Gorneni (am avut coordonatele exacte de la pilot şi le-am pus în GPS).

Când am ajuns acolo, o echipa de 4 oameni pregăteau deja balonul pentru decolare. Nacela era asamblată, iar anvelopa balonului era întinsă într-o fâşie lungă. Au mai urmat câteva pregătiri, până când anvelopa balonului a fost întinsă şi, în ea, cu ajutorul unui ventilator special, a fost înpins aer pentru a umfla balonul.

Nacela a fost apoi culcată, iar când balonul a căpătat forma cu care suntem cu toţii familiari, pilotul a folosit arzătorul pentru a încălzi aerul. Între timp noi am făcut câteva poze şi am admirat şi alt balon care urmă să decoleze din acelaşi loc cu alţi pasageri. Acest balon era mai colorat şi mai frumos ca cel cu care urmă să zburăm noi, aşa că a dat foarte bine în pozele pe care le-am făcut din balonul nostru.

DSC02208-fullsize

Pregatire de zbor – Balonul este umplut cu aer

Zborul

Când balonul a fost gata de decolare, pilotul ne-a invitat să urcăm în nacelă. Nu există scări sau metode elegante de a urcă în nacelă. Pur şi simplu, folosindu-te de nişte găuri suport, trebuie să sari peste laterală în aşa fel încât să ajungi în nacelă.

După ce toată lumea era onboard, pilotul a “turat” arzătorul şi balonul a început să urce. Trebuie să menţionez că arzătorul face un zgomot puternic şi pe lângă asta, degajă căldură înspre pasageri. De asemenea, e posibil să simţi că picură ceva. Pilotul ne-a asigurat că este condens şi nu avem de ce să ne facem griji.

Nu a durat mult până am atins o altitudine potrivită pentru zbor. Adică suficient de sus încât să vedem peisaje în ansamblu, dar suficient de jos încât să vedem ceva. Atunci când am întrebat pilotul la ce altitudine suntem, mi-a spus că suntem undeva la 200-250m faţă de sol.

De sus activitatea principală pe care o poţi face este să admiri peisajele frumoase şi să le faci poze. Noi am zburat deasupra unor râuri şi lacuri înconjurate de câmpuri cu diverse culturi.

Aveam cu noi patru butelii de gaz folosite pentru a genera aerul cald. Acestea se consumau destul de repede, pilotul fiind nevoit să mute manual furtunul de alimentare de la o butelie la alta atunci când cea conectată se golea. Atunci când a mai rămas o singură butelie, pilotul a considerat că e bine să ne apropiem de sol ca să ne pregătim de aterizare.

Aterizarea

Ca să putem face aterizarea, trebuia mai întâi să trecem de nişte linii de înaltă tensiune, foarte periculoase pentru zborul cu balonul. După ce am trecut de ele, am ajuns într-un câmp de rapiţă unde urmă să aterizăm.

Până în acel moment eu nu ştiam cum arată rapiţa. Am aflat în scurt timp că rapiţa este foarte înaltă (are aprox. 1-1,5m pe înălţime) şi deja ne gândeam cum o să ieşim din acel câmp după ce aterizăm. Pilotul a reuşit totuşi să aterizeze într-o mică poieniţă. Aterizarea a fost foarte lină, dar nu se întâmplă întotdeauna aşa.

Coordonatele locului în care am aterizat au fost comunicate echipei de la sol care a venit în scurt timp cu un 4×4 prin lanul de rapiţă să ne recupereze atât pe noi, cât şi balonul. În poză de mai jos abia se vede maşină care a venit după noi.

IMG_2110

Mașina 4×4 abia se vede în câmpul de rapiță

Botezul

Pentru cei care zboară pentru prima dată cu balonul cu aer cald se face o ceremonie specială numită “botez cu şampanie”. Nu o să descriu această ceremonie, deoarece aş vrea să fie o surpriză dacă te hotărăşti să zbori cu balonul. Ce pot să spun este că nouă ne-a plăcut foarte mult această ceremonie în urmă căreia am primit titluri de nobleţe şi parcela de pământ care era acoperită de nacelă, înainte de aterizare, când zburăm la altitudinea de 10mm deasupra solului.

Sfaturi pentru zborul cu balonul

În urma experienţei mele de zbor cu balonul, îţi las mai jos câteva sfaturi de care trebuie să ţii cont atunci când zbori cu balonul:

  • Planifică să zbori fie dimineaţa devreme, când răsare soarele, fie după-amiază târziu, aproape de apus;
  • Îmbracă-te în pantaloni lungi şi încalţă-te în încălţăminte comodă şi completă (nu în sandale);
  • Ia cu tine un buff sau ceva cu care să acoperi capul în timpul zborului pentru a te proteja de căldura degajată de arzător;
  • În timpul zborului, ţine ferm aparatul foto folosind cureaua sa. Evită să faci poze cu telefonul, dacă nu ai cum să îl legi de mână ca să nu cadă;
  • Foloseşte cât mai bine timpul pentru a admira peisajele din timpul zborului. Stai cu faţa înspre exterior, şi nu înspre interiorul balonului.

Sper că ţi-a plăcut această experienţă şi îţi recomand să o încerci şi tu. Noi am zburat cu balonul de la http://inair.ro/ folosind un voucher cumpărat de pe http://www.smartexperience.ro/.

*Mulţumesc Mihai Călușeriu pentru sugestia sintagmei “Povestiri din cloud” folosită în titlu 🙂

2 comentarii

  1. Claudiu   •  

    Foarte tare! Botezul de sampanie ma face si mai curios 😀

    • Eugen Potlog   •     Author

      Este o parte foarte interesanta. Ai parte de un pic de istorie si apoi un ritual specific 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *