Sfaturi pentru un networking eficient

Am participat la mai multe evenimente în ultimul timp şi am realizat că un rol semnificativ a unui eveniment de business este să creşti reţeaua ta de cunoscuţi care activează în acelaşi ecosistem cu tine. În engleză, această activitate se numeşte “networking”, iar mai jos găseşti câteva sfaturi utile despre cum să faci un networking eficient.

Pregătirea

  • Pregăteşte o formulă de prezentare. Cine eşti, ce faci, cum poţi să îi ajuţi pe cei cu care vorbeşti. Fii scurt şi la obiect. Exersează din timp formula de prezentare şi asigură-te că nu depăşeşte 30 de secunde.
  • Interesează-te cine sunt participanţii, speakerii şi partenerii evenimentului. Planifică din timp cu cine vrei să interacţionezi şi pe ce subiecte. Înainte de eveniment, poţi să îi contactezi pe cei cu care vrei să discuţi. Află adresa lor de email şi scrie-le că ai văzut că participă la eveniment şi că ai vrea să te întâlneşti cu ei acolo.
  • Pregăteşte-ţi din timp suficiente cărţi de vizită. Ţine cărţile de vizită într-un suport special. Eu obişnuiesc să am unul cu mai multe buzunare. Într-un buzunar păstrez cărţile mele de vizită, iar în celelalte sortez cărţile de vizită primite în funcţie de importanţa lor pentru mine.
  • Interesează-te de dress code şi pregăteşte-te ca atare. Nu vrei să vii la costum când toată lumea e casual, sau să vii în blugi când toată lumea e în smoking. Aparenţa contează în astfel de situaţii, aşa că ai grijă să fii aranjat din cap până-n picioare.
  • Pregăteşte subiecte interesante şi actuale pe care să le discuţi în timpul evenimentului. Vezi care sunt cele mai populare sau controversate noutăţi din domeniu. Vei folosi aceste informaţii pentru a sparge gheaţa atunci când pare că nu aveţi subiecte de discutat.

Cum intri în discuţie cu persoane noi

  • Separă-te de grupul tău de prieteni/colegi. Scopul este să cunoşti oameni noi aşa că fii mereu în căutarea unor oportunităţi de a-i cunoaşte.
  • Foloseşte orice ocazie că să intri în discuţie cu cineva. O ocazie bună este atunci când stai la coadă pentru ceva (mâncare, cafea, garderobă, înregistrare, etc.).
  • Întreabă-i ce părere au de speaker-ul care a vorbit înainte de pauză. Acesta este un ice-breaker excelent pentru a porni o conversaţie.
  • Evită să intri în discuţie în grupuri de două persoane. S-ar putea să discute ceva personal şi s-ar putea să întrerupi ceva. Poţi să te apropii de grupurile mai mari prin a spune “Salut. Pot să mă alătur şi eu conversaţiei?
    Mergi înainte fără frică. Ce poate fi cel mai rău? Faci cunoştinţă cu cineva, iar dacă nu găsiţi un punct comun de discuţie, mergi mai departe.
  • Roagă-i pe cei care îi cunoşti să te introducă cercului lor de cunoscuţi. Poţi să îi întrebi dacă ştiu pe cineva la acest eveniment care ar fi interesat să discute cu tine despre subiectul X.

Ce subiecte abordezi în cadrul unei discuţii de networking

  • Pune accent pe a aduce valoare într-o conversaţie. Oferă knowhow-ul tău şi oamenii te vor percepe ca pe o resursă valoroasă. Trebuie să te faci remarcat. Mai important este cine te cunoaşte pe tine, decât pe cine cunoşti tu.
  • Ascultă. Lasă-i să vorbească despre ei, cu toate că uneori poţi fi nerăbdător să vorbeşti despre tine. Vezi cum poţi să îi ajuţi să îndeplinească un obiectiv, să rezolve o problemă, sau să le aduci valoare.
  • Foloseşte întrebări deschise care încep cu “de ce”, “cum”, “când”, “unde” etc. Scopul este să afli cât mai multe despre ei, fără a-i îngrădi prin modul în care pui întrebări.
  • Repetă des numele persoanelor pe care le-ai cunoscut. Pe lângă faptul că le reţii mai bine numele, prin această tehnică dai un ton personal discuţiei.

Cum să părăseşti elegant o discuţie

  • Fii permanent în mişcare. Propune-ţi să cunoşti cât mai multă lume. Nu sta prea mult într-o singură conversaţie.
  • Ieşi din conversaţie cu graţie. Spune-le că ţi-a plăcut discuţia şi ai vrea să afli mai multe, apoi cere-le o carte de vizită dacă nu ai primit-o deja.
  • Întreabă dacă cunosc alţi participanţi care ar fi interesaţi de subiectul X, apoi roagă-i să te introducă lor.
  • După ce ai părăsit o conversaţie, notează-ţi informaţiile pe care le-ai aflat, ce ai promis că faci, etc. Chiar dacă crezi că vei ţine minte, e posibil să uiţi ceva şi atunci poţi pierde din credibilitate.

Ce faci după eveniment

  • Întotdeauna trebuie să faci follow-up în maxim 48 ore (de preferat a două zi după eveniment). Dacă nu aţi stabilit nimic concret în cadrul discuţiei, scrie un email în care spui că te bucuri că i-ai cunoscut şi că vrei să menţii legătură.
  • Fă tot ce ai promis celor cu care ai discutat.
  • Dacă primeşti un email de la cineva pe care l-ai cunoscut, răspunde-i rapid. Chiar dacă nu poţi să îi răspunzi la toate subiectele din email, trimite un răspuns prin care îi confirmi că ai primit mesajul şi că revii mai târziu cu răspunsuri pentru subiectul din email.
  • Adaugă contactele la profilul tău de Linkedin. Acest lucru te ajută atât să îţi ţii toate contactele la un loc, cât şi să afli informaţii relevante despre persoana respectivă.
  • Menţine relaţia interacţionând din când în când cu reţeaua ta de cunoscuţi. Trimite-le un email o dată la 3 luni şi întreabă-i ce mai fac, trimite-le o informaţie relevantă, felicită-i dacă citeşti un articol interesant despre ei, etc.

Cred că dezvoltarea skill-ului de networking se face prin practicarea permanentă. În timp, o să devină din ce în ce mai uşor şi natural să faci networking, chiar dacă eşti introvertit.

Mult succes!

Un comentariu

  1. Pingback: Primul articol - Blog Personal Eugen Potlog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *